Φρούτα

Φρούτα

Η ορθή διατροφή σε συνδυασμό με την άσκηση αποτελεί τον ακρογωνιαίο λίθο στη θεραπεία των διαβητικών ατόμων. Στις γενικότερες συστάσεις διατροφής συμπεριλαμβάνεται η κατανάλωση 5 μερίδων φρούτων και λαχανικών ημερησίως. Στα οφέλη των λαχανικών και των φρούτων οφείλουν να αναφερθούν οι φυτικές ίνες, οι οποίες είναι άπεπτοι υδατάνθρακες, δηλαδή δεν απορροφώνται.

Η παρουσία των ινών αυτών έχει ευεργετική δράση, διότι καθυστερεί την απορρόφηση των λοιπών σακχάρων με αποτέλεσμα τη βελτίωση των μεταγευματικών επιπέδων σακχάρου αίματος. Στη διατροφή των διαβητικών ατόμων όχι μόνο επιτρέπονται ποικίλα φρούτα, αλλά θα μπορούσε να πει κανείς ότι επιβάλλονται. Έτσι, ένα μετρίου μεγέθους μήλο περιέχει περίπου 15 γραμμάρια υδατάνθρακα (ή αλλιώς ένα «ισοδύναμο υδατάνθρακα») και ισοδυναμεί κατά προσέγγιση με ένα πορτοκάλι, ένα αχλάδι, δέκα φράουλες, μία μικρή μπανάνα κτλ.

Πρέπει να σημειωθεί ότι η κατανάλωση χυμών φρούτων, εν γένει, δεν είναι θεμιτή, καθώς ανεβάζει πολύ γρήγορα το σάκχαρο αίματος. Αντιθέτως τα φρούτα είναι ωφέλιμα.

Αξίζει να σημειωθεί ότι, καταναλώνοντας λιγότερο ώριμα φρούτα αποφεύγουμε και τις μεγάλες μεταβολές του σακχάρου αίματος. Στη χώρα μας είναι γνωστά τα οφέλη της μεσογειακής διατροφής, στα κύρια χαρακτηριστικά της οποίας ανήκει η κατανάλωση φρούτων, λαχανικών, οσπρίων, ξηρών καρπών, ελαιολάδου και άλλων δημητριακών.
Αυτά φαίνεται ότι λειτουργούν προστατευτικά απέναντι σε καρδιαγγειακές νόσους, όσο και σε συγκεκριμένες μορφές καρκίνου, κυρίως λόγω της παρουσίας των αντιοξειδωτικών ουσιών αλλά και των φυτικών ινών που περιέχουν. Τα διαβητικά άτομα έχουν υψηλά επίπεδα από τις βλαπτικές ελεύθερες ρίζες οξυγόνου και απαιτείται η παρουσία αντιοξειδωτικών ουσιών προκειμένου να εξουδετερωθούν.

Συγκεκριμένα, τα μήλα αποτελούν ένα θαυμάσιο σνακ και πρέπει να συμπεριλαμβάνονται στη καθημερινή διατροφή των διαβητικών. Μελέτες έχουν δείξει ότι τα άτομα που κατανάλωναν φρούτα μείωσαν τον κίνδυνο για ανάπτυξη σακχαρώδη διαβήτη τύπου 2. Οι πολυφαινόλες βρίσκονται σε διάφορα τρόφιμα, μεταξύ των οποίων και τα μήλα. Υπάρχουν σημαντικές ενδείξεις από σχετικές επιστημονκές μελέτες, ότι μια δίαιτα υψηλής περιεκτικότητας σε πολυφαινόλες προστατεύει από την εμφάνιση καρδιαγγειακών παθήσεων και διαβήτη τύπου 2. Οι κοινές πολυφαινόλες στη διατροφή βρίσκονται στον καφέ, κακάο, τσάι, μήλα, φασόλια, εσπεριδοειδή, φρούτα, κρεμμύδια και άλλα. Στις πολυφαινόλες συμπεριλαμβάνονται οι φλαβανόλες, οι οποίες μειώνουν την ενδοθηλιακή δυσλειτουργία, μειώνουν την αρτηριακή πίεση και τα επίπεδα χοληστερόλης και ρυθμίζουν τον ενεργειακό μεταβολισμό. Η κατανάλωση πολυφαινολών ως υγιεινών διαιτητικών συστατικών είναι σύμφωνη με τις συμβουλές για κατανάλωση πέντε ή περισσότερων μερίδων φρούτων και λαχανικών ημερησίως.